pátek 29. července 2016

Auster.

Paula Austera znám léta, taky už sem od něj něco četl, vždycky mě něčím přitahoval a něčím iritoval. Samozřejmě, vycházel v edici Střed u Lederera, k tomu ty názvy, náměty, příběhy... Kdysi mi PR agentura nabízela rozhovor s ním, to bylo v době, kdy jsem rozhovory ještě nedal jako na běžícím pásu, nadto v angličtině a v noci po telefonu - ale nakonec z toho sešlo, ne mou vinou. Možná bychom si nerozuměli, on v rozhovorech rád vykládá nesmysly o psaní, pláče dojetím nad svým psacím strojem a podobně, navíc nesnáší republikány. Ale ty romány stojí za to. Teď jsem se k němu v nějaké vlně vrátil, čtu znovu, co už jsem četl, důkladněji to, co jsem kdysi jen prolétl, kompletně to, co jsem kdysi odložil a samozřejmě i poprvé to, co jsem zatím minul. Je to takové nenápadné: dobře napsané, chytré, celkem pestré a inteligentní dějově, ale žádná velká zhůvěřilost. A pak: jeho opakujícím se motivem je samota, osamělost, otázka ztráty, nového začátku, mizení a budování nového života, marnosti lidského počítání. Samozřejmě, všichni jsou tam spisovatelé nebo aspoň intelektuálové, popis milostných propletenců je zábavný a tak dále. Sachs z Leviatana zmizí opakovaně, různým lidem a pokaždé jinak, Mr. Vertigo ukončí krátkou a a úspěšnou kariéru a zmizí tak veřejnosti, jeho vlastní život pokračuje asi pestře a spokojeně, přitom ale vskrytu - Hektor Mann z Knihy iluzí zmizí světu a je na tom podobně. Je tu taky otázka iluzí, vzpomínek, toho, co je nebo bylo skutečné či možné... A samozřejmě ptaní se po významu tvorby, ano i slávy, úspěchu. A samoty. A pak jsou tu drobné žerty. V Knize iluzí je zmiňován filmař, který natočil mimo jiné snímky Vnitřní život Martina Frosta anebo Toulky skriptoriem. Toulky skriptoriem jsou názvem jiného Austerova románu (vyšel ovšem až v roce 2006, tedy později, než Kniha iluzí). A film Vnitřní život Martina Frosta později rovněž vznikl, napsala a režíroval ho sám Auster (v roce 2007). Děj (skutečného) filmu se shoduje s tím, jak ho popisuje hrdina Knihy iluzí, když se na něj dívá. V románu jde o všem o snímek z roku 1946. No a protože i Martin Frost, postava z filmu, je spisovatel, zmiňuje se, že taky napsal knihu Toulky skriptoriem. V té Austerově se pak dočteme o postavě jménem David Zimmer, jako o muži , který "před třemi lety zemřel". David Zimmer je hrdinou a vypravěčem zmíněné Knihy iluzí a ve jejím závěru zmiňuje své dva infarkty a naznačuje zhoršující se zdravotní stav. Kniha iluzí vyšla v roce 2002. Ale to jen tak na okraj.

Žádné komentáře:

Okomentovat